30 April 2007

Wussup?

booklet page 1

Man, time flies. I finished off a three week deadline run and was happy as a puppy being able to leave early from the office last monday.

Boom, I went down with the flu almost immediately. So, I spent last week sleeping, reading and sleeping some more.

Now I'm gearing up for the DVD press screening which will happen this friday and the release gig next saturday.

All this means of course that I can't attend Oslo Comix Expo, which fills my heart with sadness. I spent a lot of march travelling, so my economy is in shambles too. I couldn't travel to Oslo even if I wanted to.

Still, the DVD release is gonna be one hell of an evening, if you are in Helsinki saturday 12th of May and completely fed up with the Eurovision crapola, there is a safe haven. There will be good music, good beer, good people and one hell of a show.

Free for All DVD Release Party Flier

19 April 2007

Free for All artwork sent to the printer's

Free for All cover

Check it out on Nazca's flickr page.

17 April 2007

Doonesbury gets it right

New pics on flickr


A puotila streetlamp, originally uploaded by Karstein Volle.

Just uploaded a bunch of photos to Flickr.

Go here to check them out.

Myspace



My old buddy Morten has put up two projects on Myspace. Both very worthwhile if you don't mind some electronics with your breakfast. Extra kudos for creepy robots!

Massdriver

13 inch

15 April 2007

Sivile serier to

Her følger artikkel to,tidligere publisert i Balder, senhøsten 2006

Sivile Serier: Endelig gullalder?

Norske tegneserier begynner endelig å leve opp til hypen. Denne høsten har sett flere vitale norske utgivelser enn noensinne før.


Norske tegneserier har blitt hypet opp i skyene de siste fem åra. Ord som gullalder, renessanse og vannskille har blitt slengt rundt i media siden begynnelsen av 2000-tallet. Med seriehøsten 06 i minne, er tiden kanskje inne for å fastslå at tegneseriene lever opp til hypen.

Frode Øverli danker lett ut Guillou, Mankell eller Rowling hver gang en ny samling er på markedet. Pondus og Nemibladet selger i bøttevis og nå er også M klar for et eget magasin.

Salgstall har dog aldri vært et kvalitetsstempel, men som en indikasjon på interesse er det viktig. Nordmenn leser og kjøper fler serier enn før og serieskapere får til og med mediedekning, noe som var uhørt for ti år siden.

Stripeseriene har blitt svære, men hvordan står det til hos stripenes seriøse fettere, serieromanene?

En reiseskildring (Hitler, Jesus og Farfar), kunsthistorisk gonzotripp (Kanon), hysterisk morsom nasjonalvoldsromantikk (Futen), postmoderne mytologiske meditasjoner (Ikaros) og streng rapport fra bøgda (Nebelgrad Blues 2) er blant floraen denne norske seriehøsten. Aldri før har mengden eller variasjonen vært større, aldri før har det kommet ut en så stor mengde norske tegneseriebøker heller. Kvalitetskurven peker bare oppover.

Norge er uansett unikt, fordi denne utviklingen har skjedd nesten uten påvirkninger utenfra. Internasjonale klassikere kommer svært sjelden i norsk oversettelse og av norske serieskapere er det bare Jason som har skapt seg et publikum utenlands.

Heldigvis bedres situasjonen også på denne fronten. Klassikere som Ghost World, Persepolis og V for Vendetta har lenge vært tilgjengelige i norsk språkdrakt og snart kommer David B. sin "Epileptisk" ut på No Comprendo, Gyldendal kommer med Joe Saccos 'Palestina' og bokklubben Serieverket har både Craig Thompsons 'Blankets' og Charles Burns sin 'Black Hole' på trappene.

Dette er litt som om Kubrick eller Hemingway hadde blitt tilgjengelige i Norge først nå. Kanskje vi til og med får se mestere som Chris Ware, Lewis Trondheim og Adrian Tomine på norsk i fremtiden?

Lysere tider til tross, man tar seg selv i å lure på hvorfor norske tegneserier kun får en skarve mill i året ifra rådende makter og hvorfor man må ta til takke med Donald og Asterix på lokalbiblioteket om man bor i distriktet. Man kan også lure på hvor lenge denne gullalderen vil vare uten en solid innkjøpsordning for å sikre at folk faktisk har tilgang til genistrekene.

Anmeldelse:

Marjane Satrapi : Kylling med svisker


No Comprendo Press


Marjane Satrapi er født i 1969 i Rasht i Iran. Hun vokste opp i Teheran og reiste til Europa som tenåring.

Hennes debutroman Persepolis kom i 2003 og skildrer hennes oppvekst og ungdom i Iran og Europa. Boken fikk enorm oppmerksomhet og ble vel fortjent dynget ned med priser. Persepolis er i skrivende stund på vei til å bli en helaftens tegnefilm.

Kylling med svisker tar som hennes tidligere bøker utgangspunkt i Satrapis familie. Denne gang er det fortellingen om Satrapis grandonkel, musikeren Nasser ali Khan. Fortellingen er lagt til 1953, like etter det CIA-organiserte statskuppet som bragte sjaen til makten og senere muliggjorde Khomeini.

Nasser er en berømt musiker i Iran (han spiller tar - et persisk strengeinstrument), men da hans tar blir ødelagt, mister hans livsmotet og bestemmer seg for å legge seg ned og dø. Det tar åtte dager. Hver dag et kapittel, og vi får et dypere innblikk i Nasser sitt kjærlighetsliv, lengsler og ambisjoner.

Kylling med svisker er en mangefasettert fortelling som fungerer på mange plan, historien er kompleks, med mange aktører, men det føles aldri påtatt eller uoversiktlig. Bokens dystre tema føles heller aldri selvhøytidelig eller pompøst. Hele historien fortelles med en hverdagslighet som gjør det kanskje litt for enkelt å leve seg inn i historien.

Satrapi er en fantastisk forteller innenfor hvilken som helst standard, men måten hun bruker seriemediet på, er ganske unik. Med tilsynelatende naive tegninger, tegner hun et detaljert bilde av troverdige, alminnelige mennesker. De enkle linjene og de store flatene bærer fortellingen på en måte som en mer realistisk innfallsvinkel ikke hadde klart. Via dette klarer hun også å tilføre det utrolig tunge temaene hun tar opp (død, lengsel, livsmot og kjærlighet) en solid dose humor.

Det er stramt fortalt og de enkle tegningene gjør historien lettlest, samtidig som de gir bildene en symbolsk kvalitet. Valget av svarthvitt gir også boka en minimalistisk eleganse.

Satrapi har begått enda en klassiker med Kylling med svisker. Jeg er spent på hvor hun tar det videre.

Anbefalte utgivelser, vinter 06/vår 07


Egmont
Craig Thompson - Blankets
Charles Burns - Black Hole

Jippi
Sigbjørn Lilleeng - Nebelgrad Blues #3
Tor Ærlig - Hjertemosaikk 4

12 April 2007

New bandpic

band picture

We had a photosession with Eija Mäkivuoti last week. Cool eh?
Another dead hero



Kurt Vonnegut just died.

09 April 2007

Free for All DVD - releaseparty sat 12th of May



Things are starting to move in the Nazca camp. We have booked Ravintola Nousu in May to present you with our first DVD.

Be there or be...
MOMA Comic Abstraction



They got a comic inspired exhibition at MOMA. I like the speech balloons in the ceiling.

Check it out.

02 April 2007

Sivile Serier

Den observante leser har lagt merke til at jeg har hatt en fast spalte i Balder, magasinet for sivilarbeidere det siste halvåret . Nå har det jo gått en stund, så det kan knapt skade å legge ut godsakene her til allmenn beskuelse.

Les og bli vis!

Sivile Serier: Snusk, Svineri og Skjønnhet

Karstein Volle

Tegneseriespalte i Balder? Hvorfor det?

En liten anekdote:

Jeg er på en fest og har nettopp fortalt en dame hva jeg driver med. "Så fint, treåringen min elsker tegneserier."


Ikke et vondt ord om barnelitteratur, men at tegneserier er synonymt med det sier vel at vi har et problem.

Misforstå meg rett, jeg er ikke her for å gnåle om mediets ufortjente rykte. Jeg er her for å gjøre det klart at tegneseriemediets tid er nå. Jeg er også her for å gjøre det klart at folk som fortsatt tror serier er for unger mest sannsynlig banker kona og smugler knark.

Jeg gjør dette som en tjeneste til deg, kjære leser, så du ikke står mot veggen med bind for øya når kulturrevolusjonen kommer.

Dette blir en fast spalte, den kommer til å omhandle serier for folk som ikke er redde for å tenke. Hva som presenteres her blir diktatorisk utvalgt etter spaltistens smak.


Når jeg hører ordet serier, spenner jeg hanen på min revolver


Festen er i full gang og du har ikke engang kommet deg hjemmefra. Derfor er det på tide med en liten innføring, så neste gang noen sier Marjane Satrapi har en ny bok på gang, behøver ikke du stå der som et mehe. Nei, du kan sette hatten kjekt på snei og si: Så kult! Folk som ikke har fått med seg Persepolis burde vært skutt!

Mediet er inne i en gullalder. Buzzwords som grafiske romaner og sekvensiell kunst er jevnlig på trykk i kulturmagasiner verden over. David B., Chris Ware, Alan Moore og Dan Clowes er navn som bør nevnes i enhver dannet samtale. Det er ingen tilfeldighet at sommerens beste actionfilm begynte sitt liv som en tegneserie (V for Vendetta) og vårens mest spennende arthousefilm hadde samme opphav (Art School Confidential)

Som avantgardebandet The Residents sa: Ignorance of your culture is NOT considered cool!

Å skrive en spalte om tegneserier er som å skrive en spalte om bøker. Hvor begynner man? Margit Sandemo eller Marquis de Sade? Jeg følger blindt min egen smak og satser på et nylig utgitt verk, som de Sade trolig hadde satt pris på: Alan Moores Lost Girls.

Et geni skriver porno: Lost Girls

"Det virker rart at vi, på grunn av pietisme og for ikke å sjokkere våre grandtanter er nødt til å tåle denne trykkkokermentaliteten når det kommer til seksualitet, som i sin tur skaper virkelige monstre. Så jeg tenkte, "Hvorfor ikke lage pornografi som er like aktuell og vakker som du kunne vente deg ifra et hvilket som helst kunstverk?" - Alan Moore

Briten Alan Moore er en av seriemediets mest profilerte forfattere. Han slo seg fram på åttitallet med V for Vendetta og Miracleman, før han dro over dammen og snudde opp ned på en stagnert seriebransje med Watchmen, The League of Extraordinary Gentlemen, From Hell, og nå endelig samlet: Lost girls.

Lost Girls dukket første gang opp i antologien Taboo. Seks episoder ble publisert tidlig på nittitallet. Det var meningen at den skulle få sin egen miniserie, men Alan Moore og illustratør Melinda Gebbie bestemte seg i stedet for å komplettere historien og gi den ut samlet. En baktanke var å underminere hovedargumentet mot prosjektet. Med en prislapp på 75 dollar ble det komplett umulig for Lost Girls å forderve ungdommen. Prislappen forhindret dog ikke at hele førsteopplaget på 10.000 ble revet bort på en dag.


Klassisk snusk


Alice Fairchild (Alice i Eventyrland), Dorothy Gale (Trollmannen fra Oz) og Wendy Darling (Peter Pan) møtes på et høyfjellshotell samme kveld første verdenskrig bryter ut. De fordriver tiden med å fortelle hverandre sine pikante historier:

*Wendy og hennes brødre bruker en sommer sammen med en hjemløs gutt som heter Peter Pan og hans venner. Siden dette er pornoprosjektet til Moore kan man si at de ikke akkurat leker sisten.

*Dorothy Gale sine møter med tre gårdsgutter etter en orkan i Kansas. Tenk Blikkmannen, Løven og Fugleskremselet ifra Trollmannen fra Oz. Tenk koffert.

*Alice Fairchild sine opplevelser med en eldre mann og senere med andre jenter.

Hovedpersonenes flashbacks kryssklippes med deres opplevelser på hotellet, med andre og hverandre. Historiene er livlige og fortelles gjerne med urfremføringen av Vårofferet og mordet på Franz Ferdinand i bakgrunnen.

Alan Moore er en dedikert postmodernist og sin vane tro, plukker han opp figurer fra litteraturen og setter dem i uventede settinger. Illustratør Melinda Gebbie utfolder seg på samme måte med grisete pastisjer på samtidige kunstere som Alphonse Mucha og Egon Schiele.Om en sammenlikning med litteraturen kan brukes, er Roald Dahls gladsnuskete roman "Onkel Oswald" den som springer til minnet. Men Moore tar den selvfølgelig mye lenger.

Bråk

At det har fulgt kontroverser i kjølvannet av Lost Girls kom ikke akkurat som en bombe. Peter Pan og Kaptein Krok i penisduell, en skofetisjist-poet som kommer både her og der og sex med mindreårige er bare toppen av isberget. Moore beklaget seg nylig til avclub.com at det eneste tabuet de lot stå urørt var skatologi, da det av åpenbare grunner ikke tiltalte noen av dem.


Mange amerikanske bokhandlere har sagt de ikke vil ta inn boken. De er redde de vil miste levebrødet på grunn av amerikansk obskønitetslovgiving. I Storbritania har copyrighteiere til J.M. Barries Peter Pan uttrykt at Moore trenger deres tillatelse for å publisere boken der.

En fotnote: Melinda Gebbie og Alan Moore giftet seg i år, etter prosjektets ferdigstillelse (16 år!).

Lost Girls kan kjøpes fra Tronsmo bokhandel i Oslo ( www.tronsmo.no) , Amazon (www.amazon.com) eller forlaget Top Shelf (www.topshelfcomix.com)


Anbefalte norske utgivelser sensommeren/høsten 06:


Jippi forlag:

Karstein Volle: Med Hånden på hjertet – 125 Fakta fra Verden

Sigbjørn Lilleeng:Nebelgrad Blues 2

Tor Ærlig: Hjertemosaikk 3

Manuele Fiore: Ikaros


No Comprendo press:

Marjane Satrapi: Kylling med svisker
Lars Fiske og Steffen Kverneland: Kanon
David B.: Epileptisk

Schibsted

Jason: Hemingway

Martin Kellerman: Rocky bok II,

Seriehuset

Øystein Runde og Knut Solberg: Futen

Egmont

Hugo Pratt: Corto Maltese boks (7 bøker)

Neil Gaiman: Evige netter